salt

Αλάτι

Γνωρίζετε πόσο αλάτι καταναλώνετε καθημερινά στη διατροφή σας; Σίγουρα θα εκπλαγείτε όταν μάθετε ότι σημαντικό δεν είναι μόνο το αλάτι που εσείς οι ίδιοι προσθέτετε στο φαγητό σας αλλά και το αλάτι που ήδη υπάρχει στα τρόφιμα που καταναλώνετε καθημερινά.


Παρόλο που πολλοί από εμάς γνωρίζουμε ότι πρέπει να ελαττώσουμε την κατανάλωση κορεσμένων λιπαρών και ζάχαρης, δεν έχουμε συνειδητοποιήσει ότι η ποσότητα αλατιού που καταναλώνουμε καθημερινά μπορεί επίσης να μας επιφέρει προβλήματα υγείας. Όμως μπορούμε να αποφύγουμε κάτι τέτοιο από τη στιγμή που θα ακολουθήσουμε ορισμένα πολύ απλά «βήματα» που θα δούμε παρακάτω, τα οποία θα μας βοηθήσουν να ελαττώσουμε την κατανάλωση αλατιού και να βελτιώσουμε την υγεία μας.

  1. Το αλάτι & η καρδιά μας

Η υψηλή κατανάλωση αλατιού μπορεί να προκαλέσει υψηλή πίεση η οποία αυξάνει το ρίσκο για στεφανιαία νόσο. Είναι πολύ σημαντικό για εμάς και την οικογένεια μας να καταναλώνουμε μόνο την συνιστώμενη ποσότητα αλατιού. Αυτό θα μας βοηθήσει να κρατήσουμε την καρδιά μας υγιή.

  1. Το αλάτι στα τρόφιμα

Ο λόγος που για πολλούς από εμάς η ποσότητα αλατιού που καταναλώνουμε καθημερινά υπερβαίνει τα όρια είναι το ότι δεν γνωρίζουμε την ποσότητα αλατιού που εμπεριέχετε σε πολλά από τα τρόφιμα που καταναλώνουμε. Τα τυποποιημένα τρόφιμα όπως οι σούπες και τα έτυμα φαγητά εμπεριέχουν μεγάλες ποσότητες αλατιού. Ένα ποσοστό της τάξεως του 75% της καθημερινής συνιστώμενης ποσότητας αλατιού ενός ατόμου μπορεί  να είναι μόνο από τα τυποποιημένα τρόφιμα.

Όταν λοιπόν ψωνίζουμε από το supermarket ή από το μαγαζάκι της γειτονιάς μας, πρέπει πάντα να κοιτάζουμε την ποσότητα αλατιού στα προϊόντα όπως πατατάκια, ξηρούς καρπούς, τυποποιημένες σούπες, πίτσες κ.τ.λ. που συνήθως περιέχουν μεγάλη ποσότητα αλατιού.  Πάντα όμως πρέπει να προσέχουμε ότι τρόφιμα όπως το ψωμί και ορισμένα δημητριακά πρωινού εμπεριέχουν αλάτι. Το ιδανικό είναι να προσπαθούμε να έχουμε μία ισορροπημένη διατροφή που να περιέχει φρέσκα φρούτα, λαχανικά, υδατάνθρακες όπως πατάτες, ζυμαρικά και ρύζι και λιγότερα λιπαρά (ιδιαίτερα κορεσμένα), αλάτι και ζάχαρη.

  1. Ποια ποσότητα είναι πολύ… 

Οι επιστήμονες συνιστούν ότι ένας ενήλικας πρέπει να καταναλώνει λιγότερο από 6γρ αλατιού ημερησίως. Δηλαδή όχι παραπάνω από 1 κοφτό κουταλάκι του γλυκού συνολικά.

  1. Πάντα διαβάζουμε τις ετικέτες

Με το να διαβάζουμε τις ετικέτες των προϊόντων που καταναλώνουμε μπορούμε να διαλέξουμε τις τροφές που είναι καλύτερες για την διατροφή και την υγεία μας. Το αλάτι συχνά αναφέρεται σαν Νάτριο (Na) στις ετικέτες (6γρ αλατιού ισούται με 2.5γρ Νατρίου). Πλέον σχεδόν όλα τα τρόφιμα αναφέρουν την ποσότητα αλατιού που περιέχουν- γι’ αυτό ελέγχουμε πάντα την ετικέτα πρίν διαλέξουμε το κάθε προϊόν για κατανάλωση.

Για τα τυποποιημένα τρόφιμα προσέχουμε πάντα την ποσότητα αλατιού ανά μερίδα προϊόντος. Για τα σνακ όπως τα πατατάκια ή τους ξηρούς καρπούς ελέγχουμε την ποσότητα ανά 100γρ προϊόντος.

Πολύ ή λίγο ανά 100γρ;

ΠΟΛΥ                                                          ΛΙΓΟ

1.25γρ αλάτι ή περισσότερο                  0.25γρ αλάτι

0.5γρ νάτριο ή περισσότερο                  0.1γρ νάτριο

  1. Κόβουμε το αλάτι

Το  να προσθέτουμε αλάτι στο φαγητό ενώ μαγειρεύουμε ή μετά στο τραπέζι είναι μια συνήθεια που δύσκολα κόβεται. Αν λοιπόν ορισμένοι από εμάς δυσκολευόμαστε, πρέπει να δοκιμάσουμε προσθέτοντας μπαχαρικά στο φαγητό για να του δώσουμε περισσότερη γεύση. Με αυτό τον τρόπο σε ένα μήνα δεν θα καταλαβαίνουμε τη διαφορά. 

  1. Πρόγραμμα ελάττωσης αλατιού
  • Παρακάτω είναι ορισμένοι εύκολοι τρόποι για να ελαττώσουμε την ποσότητα αλατιού που καταναλώνουμε: 
  • Προσπαθούμε να βάζουμε λιγότερο αλάτι όταν μαγειρεύουμε μέχρι να  συνηθίσουμε την γεύση και να το κόψουμε τελείως
  • Αποφεύγουμε να προσθέσουμε αλάτι στο φαγητό μας στο τραπέζι- πρώτα δοκιμάζουμε και μετά προσθέτουμε μπαχαρικά αντί για αλάτι άμα χρειαστεί
  • Αποφεύγουμε προϊόντα υψηλής περιεκτικότητας σε αλάτι όπως πατατάκια, αλατισμένους ξηρούς καρπούς, μπέικον, αλμυρά τυριά και άλλα τυποποιημένα τρόφιμα όπως έτυμα φαγητά
  • Καταναλώνουμε ποικιλία φρούτων και λαχανικών. Βάζουμε σαν στόχο τουλάχιστον 5 μερίδες την ημέρα
  • Προσοχή στις έτυμες σάλτσες διότι οι περισσότερες έχουν πολύ αλάτι